سلام به شما بینندگان وبلاگ هنر عکاسی 

 

 

در اولین آموزش میخواهیم بپردازیم به مفاهیم برخی مقدماتی و پایه عکاسی مثل عمق میدان ، نوردهی که باید که در عکس باشه ، فوکوس عکس  و مطالب کاربردی دیگه ...

 

برای بازدید از این صفحه روی ادامه  مطلب  کلیک کنید wink

 

 

      

 

 

 

عمق میدان

عمق میدان (depth of field) یک اصطلاح عکاسی است که نشان می دهد چه مقداری از تصویر در فوکوس قرار دارد. دوربین در یک نقطه فوکوس می کند، اما محدوده ای در جلو و پشت آن نقطه شارپ و در ناحیه فوکوس باقی می ماند که به آن عمق میدان می گویند.

عکس های پرتره اغلب دارای یک پس زمینه محو و کم رنگ هستند که این یک عمق میدان کم است. از طرف دیگر، در عکس های منظره اغلب مقدار بیشتری از تصویر در فوکوس قرار دارد که این یک عمق میدان زیاد است و به این طریق محدوده وسیعی تری از عکس شارپ باقی می ماند

 

 

نوردهی

اکسپوژر در عکاسی (Exposure) یا نوردهی، میزان روشن یا تاریک بودن یک عکس را نشان می دهد. وقتی سنسور دوربین در معرض نور قرار می گیرد، یک عکس ایجاد می شود که مفهوم نوردهی نیز از همین موضوع نشات می گیرد. یک عکس تاریک در معرض نور کمی قرار گرفته و یک عکس روشن بیش از حد در معرض نور قرار گرفته است. نوردهی از طریق دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو (ISO) کنترل می شود که این سه مورد با هم مثلث نوردهی را تشکیل می دهند.

 

 

فوکوس

وقتی چشمان شما روی جسمی که در نزدیکی شما قرار دارد متمرکز می شود یا فوکوس می کند، اشیا دورتر تار و محو دیده می شوند. اصطلاح “فوکوس” (Focus)در عکاسی نیز معنای مشابهی دارد. چیزی که روی آن فوکوس شود در عکس شارپ و با وضوح بالا می افتد؛ در حالی که جسم خارج از فوکوس، شارپ نیستند. مناطق مختلف فوکوس مشخص می کنند که دوربین روی نقاط متعددی فوکوس کرده است یا روی یک نقطه که توسط عکاس انتخاب شده است.